
Didaktické a metodické portály s didaktickými materiály
- 2024: Posilování mediální gramotnosti u studentů ZČU a žáků 4. ročníků SŠ v Plzeňském a Karlovarském kraji se zaměřením na misinformace a konspirační teorie (Marie Fritzová)
- 2023: Posilování mediální gramotnosti a kritického myšlení u studentů Západočeské univerzity v Plzni a žáků 4. ročníku středních škol v Plzeňském a Karlovarském kraji prostřednictvím rozvoje klíčových kompetencí a dovedností (Marie Fritzová)
- 2020–2023: Didaktika na hranici – Učíme společně pro budoucnost (Miroslav Breitfelder, Naděžda Morávková, Helena Východská)
- 2020–2022: Digitální stopy regionální historie (Miroslav Breitfelder, Marie Fritzová)
- 2018–2021: Společně do muzea (Marie Fritzová)
- 2016–2022: Kulinární dědictví Čech, Moravy a Slezska. Paměť, prezentace a edukace (Naděžda Morávková)
Posilování mediální gramotnosti u studentů ZČU a žáků 4. ročníků SŠ v Plzeňském a Karlovarském kraji se zaměřením na misinformace a konspirační teorie
Interdisciplinární projekt je zaměřený na podporu vzdělávacích aktivit s cílem posilovat mediální gramotnost a kritické myšlení Generace Z se zaměřením na misinformace a konspirační teorie. Projekt cílí na studenty Západočeské univerzity v Plzni a na žáky vybraných škol s akcentem na poslední ročníky gymnázií v Plzeňském a Karlovarském kraji. Hlavním cílem je posílit klíčové kompetence a dovednosti studentů a žáků pro rozvoj jejich schopnosti rozpoznávat a odhalovat misinformace a konspirační teorie, které dle našeho názoru sehrávají v současné době zásadní roli při šíření nepravd, polopravd anebo falešných informací ve společnosti, ale jsou v učivu spíše podceňované anebo zcela ignorované - například konspirační teorie jsou v RVP jen stručně zmiňované, ale zůstávají zcela nezpracované po definiční stránce i z pohledu na praktické příklady; misinformace nejsou v RVP zmiňované vůbec, ale v dokumentu Strategie 2030+ "DLOUHODOBÝ ZÁMĚR VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJE VZDĚLÁVACÍ SOUSTAVY ČESKÉ REPUBLIKY 2023–2027" MŠMT jsou misinformace jen zmíněny paralelně s dezinformacemi, aniž by si studenti a žáci mohli utvořit jakoukoliv představu. V případě konspiračních teoriích je situace obdobná - i když jsou velmi rozšířené v době po Evropské migrační krize a po covid-19, často nejsou zařazeny do výuky na středních ani vysokých školách v České republice a my bychom rádi tento deficit překlenuli navázáním na předchozí projekt PRVA 2023-23-017, který byl zaměřený především na dezinformace a fake news, akcentem na misinformace a konspirační teorie. Dílčím cílem je poskytnout efektivní vzdělávací aktivity pro vybrané skupiny studentů a žáků a a soubor podpůrných materiálů (Metodické listy a Pracovní listy) pro studenty, žáky a vyučující s důrazem na misinformace a konspirační teorie.
Posilování mediální gramotnosti a kritického myšlení u studentů Západočeské univerzity v Plzni a žáků 4. ročníku středních škol v Plzeňském a Karlovarském kraji prostřednictvím rozvoje klíčových kompetencí a dovedností
Projekt PRVA 2023-17 „Posilování mediální gramotnosti a kritického myšlení u studentů Západočeské univerzity v Plzni a žáků 4. ročníku středních škol v Plzeňském a Karlovarském kraji prostřednictvím rozvoje klíčových kompetencí a dovedností“, na kterém se podílejí akademici a studenti z Fakulty ekonomické, Fakulty filozofické a Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni.
Kontakty na řešitele projektu:
Marie Fritzová – mmaja@khi.zcu.cz
Přemysl Rosůlek - rosulek@kap.zcu.cz
Michal Mičík – micikm@fek.zcu.cz
Na vytvoření pracovních úkolů spolupracovali i studenti FEK ZČU v Plzni: Denisa Fričová, Jiří Mazan a Sebastián Sibal. Výstupy projektu jsou:
- Marie Fritzová, Přemysl Rosůlek, Michal Mičík et al.: Pracovní listy k tématům dezinformace, misinformace a fake news.
- Marie Fritzová, Přemysl Rosůlek, Michal Mičík et al.: Metodické listy k tématům dezinformace, misinformace a fake news.
Didaktické materiály
Didaktika na hranici – Učíme společně pro budoucnost
Webové stránky projektu: https://www.didactica-bavaria-bohemia.eu/cs/didaktika-na-hranici/
Hlavním cílem projektu „Didaktika na hranici – Učíme společně pro budoucnost“ bylo připravit nové a moderní učební prostředky pro výuku regionálních dějin a vlastivědy v digitální a interaktivní podobě a zajistit metodiku pro novou generaci učitelů humanitních předmětů na úrovni pregraduální přípravy. V rámci projektu vzniklo pět dvojjazyčných vzdělávacích filmů se zaměřením na regionální historii a dějiny každodennosti na česko-bavorském pomezí ve středověku. K těmto filmům byly vytvořeny pracovní listy určené pro přímé využití ve výuce na obou stranách hranice a také tematické e-learningové webové aplikace pro učitele a žáky. Filmy i veškeré výukové materiály byly vyhotoveny ve dvou jazykových mutacích, tedy v české a německé verzi. Na projektu se podíleli následující partneři: Západočeská univerzita v Plzni, Via Carolina – Goldene Straße e.V., Východobavorská vysoká škola Amberk-Weiden, Univerzita Regensburg.
Hledáte inspiraci pro výuku dějepisu či vlastivědy? Pak jste tu správně! Níže naleznete pracovní listy a metodické materiály k výukovým filmům přibližujícím různé aspekty života člověka ve středověku. Stačí si jen vybrat téma, vytisknout pracovní list a rázem se spolu se žáky vydáte na cestu časem. Přejeme vám příjemnou zábavu.
Didaktické materiály
Digitální stopy regionální historie
Webové stránky projektu: https://www.stopyhistorie.cz/
Projekt je zaměřen na tvorbu a ověření digitálních vzdělávacích zdrojů a aktivit pro žáky 4. – 5. ročníků ZŠ v kulturní oblasti a dějinách každodennosti. Na tvorbě digitálních vzdělávacích zdrojů spolupracují zástupci formálního i neformálního vzdělávání v součinnosti s kulturními a paměťovými institucemi s využitím primárních zdrojů Archivu města Plzně. Cílem je rozvoj digitální gramotnosti žáků a posílení aktivizačních vzdělávacích metod prostřednictvím studijních materiálů s multimediálním a interaktivním obsahem.
Leporelo "Vznik sídla Plzeň"
Užijte si spolu s dětmi spoustu chytré zábavy s barevnou nebo černobílou variantou leporela zaměřeného na počátky osídlení Plzně. Prostřednictvím QR kódů na jednotlivých stránkách leporela získáte přístup k online aktivitám pro chytré hlavy, které můžete ještě rozšířit či doplnit díky pracovním listům, jež najdete níže. Stáhnout si můžete také metodiku, v níž naleznete mnoho inspirace pro práci s našimi materiály.
Leporelo "Život v Plzni v průběhu staletí"
Užijte si spolu s dětmi spoustu chytré zábavy s barevnou nebo černobílou variantou leporela zaměřeného na život obyvatel Plzně od středověku až do roku 1989. Prostřednictvím QR kódů na jednotlivých stránkách leporela získáte přístup k online aktivitám pro chytré hlavy, které můžete ještě rozšířit či doplnit díky pracovním listům, jež najdete níže. Stáhnout si můžete také metodiku, v níž naleznete mnoho inspirace pro práci s našimi materiály.
Leporelo "Průmyslová revoluce v Plzni"
Užijte si spolu s dětmi spoustu chytré zábavy s barevnou nebo černobílou variantou leporela zaměřeného na proměnu Plzně a života jejích obyvatel v období průmyslové revoluce. Prostřednictvím QR kódů na jednotlivých stránkách leporela získáte přístup k online aktivitám pro chytré hlavy, které můžete ještě rozšířit či doplnit díky pracovním listům, jež najdete níže. Stáhnout si můžete také metodiku, v níž naleznete mnoho inspirace pro práci s našimi materiály.
Didaktické materiály
Společně do muzea
Webové stránky projektu: https://www.spolecnedomuzea.cz/ Oddělení Celoživotní a distanční vzdělávání ve spolupráci s pracovníky Západočeského muzea v Plzni a pedagogy zapojených škol (Masarykova ZŠ Plzeň a Gymnázium Blovice) realizovali projekt zaměřený na propojování formálního vzdělávání. V průběhu projektu bylo vytvořeno, ověřeno a evaluováno 6 vzdělávacích programů s metodikou, vzdělávacím programem a souborem digitálních materiálů zaměřených na propojení formálního a neformálního vzdělávání a rozvoj klíčových kompetencí žáků 1. a 2. stupně ZŠ a odpovídajících ročníků víceletého gymnázia. Tematicky byly moduly zaměřeny jednak do oblasti výtvarné kultury (práce s loutkami), jednak se zabývaly historií se zvláštním důrazem na její regionální aspekty. Program pro žáky 3.–5. ročníků základních škol zážitkovou formou seznamuje žáky s obdobím pravěku, středověku a novověku. Program pro žáky 6.–7. ročníků základních škol zážitkovou formou seznamuje žáky s obdobím pravěku a středověku. Program pro žáky 8.–9. ročníků základních škol zážitkovou formou seznamuje žáky s obdobím novověku a moderní doby. Pro žáky základních škol je v průběhu programu připraveno 16 hodin zážitkové výuky (1 hodina = 45 minut) se zaměřením na poznávání tradic a lokální historie včetně specifik regionu a rozvoj kreativity žáků v propojení s loutkovým divadlem, které má v západních Čechách dlouhodobou tradici.Muzejní akademie 1
Muzejní akademie 2
Muzejní akademie 3
Loutková laboratoř 1, Loutková laboratoř 2, Řekni to loutkou, Loutkové elementárium
Společně do muzea
Kulinární dědictví Čech, Moravy a Slezska. Paměť, prezentace a edukace
Webové stránky projektu: https://www.kulinarnidedictvi.cz/
Cílem projektu "Kulinární dědictví Čech, Moravy a Slezska. Paměť, prezentace a edukace" byla dokumentace, výzkum, prezentace a edukace hodnot historického regionálního a lokálního kulinárního dědictví českých zemí, odrážejícího prvky národní a kulturní identity, které je v přirozeném prostředí ohroženo zánikem vlivem globalizace a kulturního transferu vyvolaného moderním životním stylem; dále vytvoření předpokladů k identifikaci tradičních regionálních pokrmů a nápojů, jejich uplatnění v současné praxi a uznání na bázi regionálních/národních produktů. S využitím aplikovaného výzkumu byla vytvořena metodika dokumentace kulinárního dědictví v českých zemích a odborné pubikace; připraveno bylo spektrum vzdělávacích výstupů s cílem prohloubit znalosti uživatelů a vytvářet pozitivní vztah k místu, regionu a minulosti: specializovaná mapa prezentující na pozadí kulturně historických regionů, etnografických oblastí a administrativně správních celků ČR vybrané aspekty vývoje stravování, nápojové kultury a gastronomie; specializované výstavy s kritickými katalogy; výukové audiovizuální výstupy; konference a odborné workshopy.
Mapa tradičních pokrmů představuje tradiční pokrmy českých zemí s charakterem podstatných kulturně historických prvků regionálního stravování. Základním lokalizačním faktorem k prezentaci vybraných tradičních pokrmů jsou etnografické oblasti.
Mapa gastronomických událostí prezentuje gastronomické události konané na území České republiky a splňující sadu klíčových kritérií, mezi které patří například periodicita konání, přímá vazba obsahu na daný region/kraj, aktuálnost události a několik dalších.
Gastronomické poklady českých zemí
Soubor krátkých filmů "Gastronomické poklady českých zemí" představuje na pozadí kulturně historických a přírodních podmínek vybraných regionů Čech, Moravy a Slezska jejich tradiční pokrmy a nápoje, připravované v autentických prostorách skanzenů, muzeí a chalup i retro-kuchyní a gastronomických zařízení. Divák se tak seznámí nejen s tím, co formovalo charakteristickou kuchyni vybraných míst a oblastí, ale nahlédne také vpravdě pod pokličku přípravy typických jídel našich předků uchovaných dosud v každodenní praxi či alespoň v paměti obyvatel. Připomene si dobře známé i pozapomenuté speciality, použité suroviny, způsoby vaření a podávání, které lze považovat za kulinární dědictví českých zemí a součást národní a regionální identity a kultury.
Filmy: