STÁTNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY NA KATEDŘE HISTORIE
- Termíny, přihlášky a rozpisy Státních závěrečných zkoušek
- SZZ – Studijní program Učitelství pro základní školy, specializace Učitelství dějepisu pro základní školy (NMgr.)
- SZZ – Studijní program Učitelství dějepisu pro střední školy (NMgr.)
- SZZ – Studijní program Učitelství pro základní školy, specializace Učitelství občanské výchovy pro základní školy (NMgr.)
Termíny, přihlášky a rozpisy Státních závěrečných zkoušek PRO STUDENTY BC. a NMGr. studia
Termíny státních závěrečných zkoušek v akademickém roce 2024/2025 jsou:
- 26. 5. – 16. 6. 2025 (letní termín SZZ)
- 25. 8. – 10. 9. 2025 (podzimní termín SZZ)
Přihlášky ke Státní závěrečné zkouškce odevzdávejte na studijním oddělení Fakulty pedagogické (Veleslavínova 42, Plzeň):
- do 28. 4. 2025 (letní termín SZZ)
- do 30. 6. 2025 (podzimní termín SZZ)
Státní závěrečnou zkoušku je nutno vykonat nejpozději před uplynutím nejdelší možné doby studia. Student má právo se odhlásit od SZZ nebo její části nejpozději tři dny před začátkem zkušebního termínu. Neodhlásí-li se student včas, může se dodatečně písemně omluvit. Na složení SZZ má student jeden řádný a dva opravné pokusy.
Jednotné formuláře pro přihlášky ke SZZ, legislativu a rozpisy obhajob SZZ naleznete v odkazech pod těmito řádky na stránkách Fakulty pedagogické.
studijní program učitelství pro základní školy,
specializace UČITELSTVÍ DĚJEPISU PRO ZÁkladní školy (Nmgr.)
Státní závěrečná zkouška:
- 45 minut na přípravu, ústní zkouška 45 minut z obecných a českých dějin se zaměřením na jejich didaktické využití při výuce na základních školách
- Státní závěrečná zkouška má prokázat odbornou erudici absolventů, a to ve třech základních oblastech, z nichž si student losuje vždy po jedné otázce:
- I. Člověk a společnost v kontextu českých dějin
- II. Člověk a společnost v kontextu obecných dějin
- III. Didaktická aplikace historického textu
- student prokáže základní odborné znalosti v rámci vylosovaných témat a navrhne konkrétní metodické postupy prezentace tématu ve fázi expoziční, fixační či diagnostické s využitím vhodných a efektivních didaktických forem a prostředků
- tematické okruhy a přesné osnovy otázek naleznete v příslušném pdf souboru níže.
STUDIJNÍ PROGRAM UČITELSTVÍ DĚJEPISU PRO STŘEDNÍ ŠKOLY (NMGR.)
Státní závěrečná zkouška:
- 45 minut na přípravu, ústní zkouška 45 minut z obecných a českých dějin se zaměřením na jejich didaktické využití při výuce na základních školách
- Státní závěrečná zkouška má prokázat odbornou erudici absolventů, a to ve třech základních oblastech, z nichž si student losuje vždy po jedné otázce:
- I. Člověk a společnost v kontextu českých dějin a didaktická aplikace tématu
- II. Člověk a společnost v kontextu obecných dějin a didaktická aplikace tématu
- III. Teorie historické vědy a historiografie
- student prokáže pokročilé odborné znalosti v rámci vylosovaných témat a navrhne konkrétní metodické postupy prezentace tématu ve fázi expoziční, fixační či diagnostické s využitím vhodných a efektivních didaktických forem a prostředků
- tematické okruhy a přesné osnovy otázek naleznete v příslušném pdf souboru níže.
STUDIJNÍ PROGRAM UČITELSTVÍ PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY, SPECIALIZACE UČITELSTVÍ DĚJEPISU PRO ZÁKLADNÍ ŠKOLY (NMGR.)
Státní závěrečná zkouška:
- 45 minut na přípravu, ústní zkouška 45 minut z oborového základu společenských a humanitních věd a příslušné didaktické části
- Státní závěrečná zkouška má prokázat odbornou a didaktickou erudici absolventů, a to ve třech základních oblastech, z nichž si student vždy losuje po jedné otázce:
- I. Psychologie, sociologie, média, ekonomie
- II. Stát, právo a mezinárodní vztahy
- III. Filozofie a religionistika
- osvojení témat vztahujících se k jednotlivým otázkám státní závěrečné zkoušky bude prověřováno na úrovni vysvětlení klíčových pojmů, porozumění dané problematiky a aplikace do oblasti občanské výchovy. Součástí státní závěrečné zkoušky je zjišťování didaktické kompetence kandidáta, tzn. jeho úrovně zvládnutí didaktizace odborných témat v pedagogickém procesu na ZŠ
- každá otázka obsahuje oborový základ plus didaktickou část, která zahrnuje analýzu výuky uvedených témat ve vztahu k druhům učení, teoriím učení a zákonům učení. Didaktická analýza učiva uvedených témat: formulace cílů a očekávaných výstupů; výukové strategie – organizační formy a metody; evaluace výuky – způsoby zjišťování efektivity výuky a hodnocení výsledků žáků. Výuka uvedených témat v rámci mezipředmětových vztahů a průřezových témat
- je nutno předložit a obhájit didaktické portfolio (souborů didaktických analýz učiva vztahujících se k jednotlivým tématům občanské výchovy)
- je nutno předložit seznam prostudované literatury
- tematické okruhy a přesné osnovy otázek naleznete v příslušném pdf souboru níže.